Misschien wel de meest gestelde vraag aan ons is: wat is PR nou eigenlijk? We snappen dat het een lastige term is dus we leggen het graag voor je uit.
Wat is PR?
De letterlijk vertaling van PR is ‘public relations’, oftewel publieke/openbare communicatie. Als PR-medewerker of -adviseur ben jij degene die de relaties met de media onderhoudt en ervoor zorgt dat het product of de dienst in goed daglicht komt te staan. Je kunt onderscheid maken tussen interne PR (de openbare communicatie binnen je bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een nieuwsbrief voor alleen medewerkers of intranet) en externe PR (de communicatie buiten je bedrijf). Wij focussen ons op de externe PR. Dus: alles wat naar buiten toe wordt gecommuniceerd en wat er van buitenaf over jou wordt geschreven.
Verschil tussen marketing en PR
Als je adverteert kan je zelf bepalen wat er over het merk of bedrijf wordt geplaatst, dit zal bij de lezer ook duidelijk zijn omdat jij degene bent die zegt dat je het beste product of dienst hebt. Bovendien heb je ervoor betaald. Bij PR geef je de touwtjes enigszins uit handen, want een journalist bepaalt wat hij over jou schrijft. Maar daarbij is het wel veel krachtiger en geloofwaardig wanneer je door de Vogue wordt neergezet als bijvoorbeeld een kwaliteitsmerk op een mode pagina, dan wanneer je dat zelf roept in een advertentie of op je eigen site.
Free publicity
Bij PR kan je ook denken aan ‘free publicity’. Dat betekent, heel kort samengevat, dat je in de media komt zonder te betalen. Dat is juist de bedoeling bij PR. Dit kan alleen door een win-winsituatie te creëren voor zowel jezelf als de media. Het belangrijkste daarbij is dat je goede content aanlevert bij het medium. Dat kan op meerdere manieren: bijvoorbeeld door middel van een interview, het schrijven van een inhoudelijk gastblog of een persbericht. Voor jou publiciteit, voor de media mooie content.
Wat levert PR op?
Allemaal leuk en aardig, maar waarvoor doe je het allemaal? PR kan meerdere doelen hebben, maar de belangrijkste is dat het voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid zorgt. Dankzij PR zul je veel meer mensen bereiken en een bepaalde reputatie opbouwen. Dat zal uiteindelijk, indirect, zorgen voor meer klanten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer je namelijk zult verkopen. PR is niet alleen bedoeld voor grote bedrijven, maar juist ook voor zelfstandig ondernemers of start-ups. Die kunnen publiciteit juist gebruiken! Dus wil je jouw bedrijf op de kaart zetten? Bekijk dan eens hoe wij PR in kunnen zetten voor jouw bedrijf.