Marketing en Public Relations (PR) gaan hand in hand en raken in het huidige medialandschap, waarin influencers en het concept storytelling hoogtijdagen vieren, vaak in elkaar verweven. Toch verschillen de twee gebieden wel degelijk van elkaar. In deze blog leggen we je uit waar marketing en PR samenkomen en uiteenlopen.
Een blik in het woordenboek
Definities, de droge stof die eigenlijk al goed het verschil tussen beide disciplines laat zien. De Dikke Van Dale omschrijft het begrip Public Relations als “het leggen en onderhouden van goede betrekkingen met de buitenwereld of de kring van personen waarmee men zakelijk of ambtshalve te maken heeft” en marketing als “het opstellen van plannen voor de vergroting of de handhaving van de afzet”. Kort gezegd: bij PR gaat het om het onderhouden van (lange termijn) relaties waarbij naamsbekendheid gegenereerd wordt, terwijl marketing (uiteindelijk) gericht is op sales.
Vervaagde lijnen
In het kader van promotie wordt het verschil tussen marketing en PR duidelijk in de bron van een uiting. Waar in de marketing een uiting door het merk zelf wordt gevormd en media-aandacht wordt gekocht (Merk X: “Koop dit product!”), worden media-uitingen op het gebied van PR vooral door anderen gedaan, bijvoorbeeld door middel van reviews waarvoor producten zijn getest (YouTuber: “Dit product van Merk X wil je proberen!”). Omdat PR vanuit anderen gaat, heb je ook minder controle over wat er over jou en je product wordt gezegd dan bij marketinguitingen.
De scheidingslijn tussen de twee disciplines vervaagt echter door het nieuwe medialandschap, waarin alles niet meer zo zwart-wit is als dat het vroeger was. Kijk bijvoorbeeld naar influencers: traditioneel gezien zou je kunnen zeggen dat zij peers zijn die middels ‘word-of-mouth’ en reviews (PR) merken bekendmaken bij het grote publiek. Bedenk je vervolgens dat influencers betaald worden om merken en net gelanceerde producten te promoten: dat is de marketingkant.
Earned, Paid, Owned
Ten slotte is het goed om de volgende termen uit elkaar te houden: earned, paid en owned media. Paid media is de media-aandacht waar je voor betaald hebt (marketing), owned media zijn je eigen mediakanalen als je website en socials en owned media is “verdiende” media-aandacht, media-aandacht die je hebt verkregen door PR activiteiten omdat mensen jouw merk interessant vinden. Hoewel marketing en PR tegenwoordig regelmatig samenvloeien, vormen deze begrippen een handvat om het onderscheid te blijven maken.
By: Anne van der Wal