logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
    • Nederlands
logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
  • Nederlands
15/01/2019

Fake it till you make it

Hoe meer volgers, hoe meer bereik, des te hoger de sales. Het is een gedachte die bij veel merken door hun hoofd speelt. Waar we vijf jaar geleden nog klanten overtuigden van het belang van social media, begeleiden we ze nu in het kiezen van de juiste influencers. Deze gedachte gaat anno 2019 (eigenlijk minimaal al sinds 2016) niet meer op. Van fake followers aanschaffen tot het inschakelen van zogeheten like-bots: de jacht naar goede influencers (met echt bereik) is ingewikkelder dan voorheen. “Instafamous” worden is nog nooit zo makkelijk geweest.

Hoe zorg je er dan voor dat je als merk met de oprechte influencers in zee gaat en de echte potentiële klant bereikt? Dit is waar wij onze klanten onder andere in begeleiden en adviseren. Er zijn een aantal factoren waar je op kan letten om zo de juiste keuze te maken.

Engage please

Een ton volgers en ‘maar’ 1000 likes, dan moet er een belletje bij je gaan rinkelen. Waarschijnlijk heeft dit account volgers gekocht om de illusie te wekken dat hij/zij veel personen bereikt, maar aan de likes is vaak af te lezen dat een gedeelte hiervan geen echte followers zijn. Als stamregel kan je ongeveer aanhouden dat 5% van de volgers ook een post hoort te liken. Belangrijk is het om niet alleen naar de volgers te kijken, maar juist naar de engagement die een influencer heeft. Hoeveel van zijn/haar volgers zijn ook echt actief betrokken bij het account? Is deze verhouding scheef, dan zijn er waarschijnlijk fake followers in het spel.

Who is it?

Een andere duidelijke indicatie voor fake accounts als volgers zijn de ietwat aparte account namen in de volgers lijst of de Instagram profielen zonder profielfoto. Er kunnen altijd wel een aantal ‘vreemde volgers’ tussen zitten, maar mocht dit een hele lijst zijn dan is dit vrij verdacht. Mocht je echt in een inspector-gadget-modus zijn, kan je het ook zien door te klikken op de verschillende volgers en zien dat er nauwelijks of geen foto’s gepost zijn op het account.

Die maakt sprongen

Op maandag open je zijn/haar account met 10.000 volgers en op dinsdag open je hetzelfde account met 13.000. Mits de persoon in kwestie genoemd en getagd is door één van de Kardashians, kan je hier hoogstwaarschijnlijk de conclusie uithalen dat er wat extra volgers zijn aangeschaft. Maken accounts behoorlijke sprongen qua volgers dan bestaat er een grote kans dat er een extra tool ingezet is om wat extra volgers te genereren. Online zijn er meerdere platforms waarbij je dit kan opzoeken. Zo kan je bijvoorbeeld kijken op socialblade.com of influencermarketinghub.com om de groei bij te houden van een Instagram accounts.

Like as fast as you can

Binnen een aantal minuten al duizenden likes, dat gebeurt zelden met een account onder de 100.000 volgers. Je kan namelijk niet alleen nep volgers kopen, maar ook nep likes. Dus de accounts die bovenstaande signalen te snel af willen zijn, zorgen dat ze ook likes aanschaffen wanneer ze een leuk kiekje plaatsen. Op die manier lijkt het met hun engagement goed te zitten en houden ze ons dus nog steeds voor de gek. Houd een nieuwe post goed in de gaten in de eerste minuten, ververs steeds je window en gaan de likes opeens met grootse sprongen vooruit, dan is dit een indicatie dat er likes zijn aangeschaft.

Niet kopen, maar wel automatiseren

Naast fake followers kopen, bestaat er ook nog een optie voor de middengroep die geen volgers willen kopen, maar wel meer personen willen bereiken. Deze groep activeert zogeheten bots, die vanuit een account gaan liken, volgen en reageren. Dit gaat geheel geautomatiseerd voor een paar euro en scheelt veel eigen tijd en werk. De meningen over bots zijn verdeeld: het is geen ‘echt’ werk van de influencers zelf, maar ze bereiken wel echte mensen. Het gevaar zit hem in welke accounts de bot vanuit jou gaat liken en op gaat reageren. Als je bij ‘volgen’ kijkt in je Instagram account, kan je zien wat voor posts personen die jij volgt liken en op reageren, hier zie je dan ook tussendoor accounts staan met wel heel aparte content.

Het ‘valsspelen’ op Instagram viert hoogtijdagen, terwijl het de markt en het vertrouwen in de eerlijke influencers schaadt. Ons doel is om onze klanten te begeleiden in zo een effectief mogelijk bereik.

By: Eva van der Mei

Previous PR is maatwerk
Next Bij EVDM Agency geen “koffiemeisje”

Related Posts

Enter the Micro-influencer

20/03/2019

Stagelopen bij EVDM: dat steek ik in mijn zak!

19/05/2021

De 5 content tips voor Instagram rookies

26/07/2019

‘Get-to-Know’ met Eva

18/07/2019
    • Home
    • Who we are
    • What we do
    • Who we work for
    • We should talk
    • Learn with us
  • Rokin 75 – Unit 6.1
    1012 KL Amsterdam
    hello@evdmagency.nl
    +31 (0)20 341 74 11

Website by REIJER®