logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
    • Nederlands
logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
  • Nederlands
25/06/2019

De weg naar een publicatie

EVDM Agency

De pr- en tijdschriftenwereld wordt vaak geïdealiseerd als The Devil Wears Prada in het echt. Ook ik bracht mijn vrije middagen bladerend met allerhande tijdschriften door, wegdromend bij alle mode en glamour die onder mijn neus verscheen. Mijn grootste droom was dan ook om ooit voor een grote titel als Vogue te mogen schrijven. Ik zag voor me hoe beauty, fashion en lifestyle editors bedolven werden onder al het moois dat grote beauty- en modemerken op de markt brachten en hun dagen doorkwamen met alles doorpassen en uitproberen. Nu ik stageloop bij EVDM Agency en daardoor zelf in de pr-wereld ben beland, krijg ik een kijkje achter de coulissen van de zogenaamde Andy Sachs’ en Miranda Priestly’s van het Nederlandse medialandschap en is mijn beeld (gelukkig) iets realistischer geworden. Zo weet ik inmiddels dat er in Nederland geen Miranda Priestly-esque type is te vinden, maar ook weet ik wat precies de rol is van pr-bureaus bij het medepalen van de inhoud van tijdschriften.

Wat houdt deze rol precies in? Als pr-bureau is het aan ons de taak om bladen op de hoogte te stellen van de nieuwste collecties en productlanceringen van onze merken. Dit doen we op verschillende manieren. Allereerst sturen we regelmatig persberichten en mailings uit om media kennis te laten maken met nieuwe collecties. Hierdoor zijn redacties op de hoogte van wat er speelt bij merken, zonder daar zelf uitvoerig naar te moeten zoeken.

Daarnaast staan wij altijd “aan”. Dit houdt in dat we continu aan het monitoren zijn wat het gesprek van de dag is en waar mensen mee bezig zijn. We kijken of we met onze merken hierop kunnen inhaken en zodra dit het geval is, sturen we een persbericht, e-mail of product toe. Ook maken veel bladen hun redactionele planning – de thema’s van hun komende edities – geruime tijd van tevoren bekend, wat ervoor zorgt dat wij hier op tijd op kunnen inspelen. Een voorbeeld: voor de zomeredities zijn wij in maart op zoek gegaan naar de mooiste items voor onze merken die heerlijk zijn om te gebruiken of te dragen in de zomer. Zo is de roman Entre Nous van Ivonne Schouten-Hoek het boek dat je op je strandbed wilt lezen en is de droogshampoo compact powder van STYLEDRY het quick fix product dat je in je handbagage wilt hebben.

Als er een match is tussen product en tijdschrift, volgt het directe contact tussen ons en het desbetreffende tijdschrift. Om het product in een blad te kunnen plaatsen, hebben redacteuren beeld in hoge resolutie en de juiste productinformatie nodig. Van de redactie krijgen we vervolgens te horen wanneer we de publicatie kunnen verwachten en geven dit door aan het merk.

In de afgelopen maanden heb ik geleerd dat het in de tijdschriften- en pr-wereld echt niet alleen maar draait om de glamour, maar ook om snel handelen, hard werken en altijd alert zijn. Dankzij mijn stage bij EVDM Agency komt mijn meisjesdroom – zij het iets minder The Devil Wears Prada-ish dan in mijn hoofd – uit en ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik ga weer snel verder met speuren. That’s all!

De weg naar een publicatie

By: Anne van der Wal

Previous EVDM Agency loves sustainability
Next Jouw wensen omtoveren tot een succesvol event

Related Posts

De comeback van print

12/03/2019

Stage lopen bij EVDM Agency: van boksclinics naar home workouts

22/04/2020

Enter the Micro-influencer

20/03/2019

Stagelopen bij EVDM: dat steek ik in mijn zak!

19/05/2021
    • Home
    • Who we are
    • What we do
    • Who we work for
    • We should talk
    • Learn with us
  • Rokin 75 – Unit 6.1
    1012 KL Amsterdam
    hello@evdmagency.nl
    +31 (0)20 341 74 11

Website by REIJER®