logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
logo logo light scheme logo dark scheme
  • Home
  • Who we are
  • What we do
  • Who we work for
  • We should talk
  • Learn with us
13/02/2019

De waarde van branded Instagram Stories

“Instagram Stories, daar heb je als merk niets aan.” Een zin die wij meerdere malen gehoord hebben. Content op Instagram Stories is vluchtig, doordat geplaatste beelden en video’s hierop 24 uur zichtbaar zijn. Maar of je er echt als merk niets aan hebt als jouw merk wordt meegenomen in deze Stories? Niets is minder waar. Het belang van het gebruik van deze functie op een van de belangrijkste sociale media moet niet onderschat worden. Waarom exposure via deze verhalen juist wel heel waardevol kan zijn? Hieronder een aantal redenen op een rijtje.

Real content
Het perfecte plaatje delen is iets wat op Instagram de boventoon voert. “Nee, dit kan ik nog niet posten, want het past nog niet in mijn feed”, horen wij niet zelden van influencers. Dit kan compleet los gelaten worden op Instagram Stories. Met korte, bijna vlog-achtige filmpjes of echte behind the scenes foto’s kan er een kijkje gegeven worden van het leven achter de perfecte Instagram feed. Een merk kan hier organisch in meegenomen worden, wat heel echt overkomt op de kijker. En dat is belangrijk, want een heel duidelijke reclamepost wordt meteen opgemerkt en werkt soms minder overtuigend dan echte content.

Doordat de content niet te perfect hoeft te zijn omdat het ook niet zo blijvend is als een post, is iedereen meer geneigd om te delen via Instagram Stories. Daarnaast geldt de fear of missing out ook voor deze functie: gebruikers moeten deze verhalen wel bijhouden, want later terugkijken is niet meer mogelijk. Daarom wordt deze functie door gebruikers van dit platform ook flink in de gaten gehouden.

De functie ‘highlight’ is daarom een nieuwe uitkomst: dit is een mapje op de persoonlijke pagina van een account, waarin Stories gegroepeerd kunnen worden. Zo blijven deze verhalen altijd zichtbaar.

Swipe up!
Een directe link naar je website wanneer content met jouw merk gedeeld wordt, is niet mogelijk bij Instagram foto’s. Vaak wordt er dan een link in de biografie geplaatst, maar dit vergt toch een extra stap voor de mogelijk geïnteresseerde volger in jouw merk. Een directe link delen is wél mogelijk via Instagram Stories. Een swipe up met link toevoegen aan een Instagram Story kan wanneer je 10.000 volgers of een geverifieerd account hebt. Hierdoor kan ook goed bekeken worden hoeveel bekijks deze specifieke link trekt via Instagram Stories van de influencer. Een directe link naar het item wat de influencer laat zien in zijn of haar Instagram Story? Makkelijk en handig voor de kijker, die op deze manier meteen weet waar hij moet zijn om het item in het virtuele winkelmandje te stoppen.

Interactie waar je merk in meegenomen wordt
Instagram heeft allerlei leuke manieren om de interactie op te zoeken aan Instagram Stories toegevoegd. Door middel van een poll kunnen volgers stemmen en zo hun mening delen met de Influencer. Ook het toevoegen van een vraagformulier zodat de volger antwoord kan geven (of een vraag kan stellen, het is maar net hoe de Influencer het formulier gebruikt) en zo echt in contact kan komen, behoort tot de mogelijkheden. Een samenwerking kan op deze manier nog meer lading krijgen – laat bijvoorbeeld een influencer vragen stellen over jouw merk en kijk wat volgers graag willen weten. Waardevolle informatie en je merk is meteen top of mind bij een grote doelgroep.

Natuurlijk blijven posts op de Instagram feed een belangrijke manier van samenwerken met een influencer. Maar de functie van Instagram Stories is door de verschillende manieren van gebruik een mooie mogelijkheid geworden om op een echte manier naar voren te komen bij je doelgroep. Zeker goed om in het achterhoofd te houden wanneer er gekeken wordt naar samenwerkingen met influencers op Instagram.

By: Lisanne Schneider

Previous Keep it real
Next De comeback van print

Related Posts

TikTok ook voor merken de rivaal van Instagram?

27/05/2020

Enter the Micro-influencer

20/03/2019

Stage lopen op afstand: uitdagend & super leerzaam

16/02/2021

Fake it till you make it

15/01/2019
    • Home
    • Who we are
    • What we do
    • Who we work for
    • We should talk
    • Learn with us
  • Rokin 75 – Unit 6.1
    1012 KL Amsterdam
    hello@evdmagency.nl
    +31 (0)20 341 74 11

Website by REIJER®