In media- en PR-land is er de laatste 10 jaar enorm veel veranderd. Flashback naar 2009: Mark Zuckenberg’s imperium was nog lang niet zo groot als nu, Esmée Denters was net ontdekt op YouTube en niemand had nog van Instagram gehoord, simpelweg omdat het niet bestond. Influencers? Vlogs? Het zou nog jaren duren voordat deze woorden in de Dikke Van Dale werden opgenomen.
Het moge duidelijk zijn dat het medialandschap er anno 2019 heel anders uitziet. Doordat content tegenwoordig online, on demand en vrijwel gratis beschikbaar is hebben printmedia het moeten ontgelden. Maar, er is hoop. Waar het even leek dat we de teloorgang van print naderden, lijkt er zich nu een omgekeerde beweging voor te doen. Print is back!
What’s happening? – Steeds meer bedrijven verleggen hun focus weer meer naar print. Zo worden er magazines en brochures uitgebracht en verschijnen er meer print publicaties. Volgens Brits onderzoek is deze ommezwaai vooral te danken aan jongeren, die groeiende interesse voor print vertonen. De kracht van print vergeleken met online is, volgens de deelnemers van bovengenoemd onderzoek, dat je alles wat je in print leest beter herinnert en je je beter kunt concentreren op een papieren stuk dan wanneer je dezelfde tekst van een scherm afleest. Daarnaast vinden de ondervraagden print betrouwbaarder en spelen sensorische kwaliteiten, zoals de geur van het papier, een rol in de voorkeur.
Kunnen we deze trend ook in Nederland herkennen? Yara Michels, hoofdredacteur van LINDA.meiden vertelde onlangs in haar vlogs dat de oplage van het blad blijft stijgen. Dit lijkt de conclusie van het Britse onderzoek te ondersteunen, gezien het blad vooral wordt gelezen door jonge meiden. Neem daarbij dat het blad print en online goed combineert en het feit dat generatie Z zich interesseert voor serieuze onderwerpen, waar het blad zich veel op focust en je hebt een match made in heaven.
Ook bij EVDM geloven we in de kracht van print. We werken met zowel online als offline media. Print en online gaan bovendien hand in hand, ze vormen een perfecte aanvulling op elkaar. PR is maatwerk, zoals we in een eerder blog al schreven. Daarom kijken we goed naar het merk en bijbehorende opdracht en zoeken daar het juiste medium of goede combinatie van media bij om het beste resultaat te bereiken.
By: Anne van der Wal